عاشقان اباالفضل | خیبری ها

  • ۰
  • ۰



خرید دسته گل

گیاه بسیار زیاد زیبا یی است با برگ های ابلق، از خانواده آراسه. ساقه ها کوتاه برگ های بیرون آمده از غلاف نیزه ای شکل خم شده به طرف پایین با طول ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر (که گاه تا ۲۰ سانتیمتر نیز می رسند)؛ پایداری بهتر ی در مساوی سایه خشکی دارد .
آگلونما در حدود چهل گونه گیاه علفى در هند مالزى دارد که برخى از آنها به خاطر داشتن برگ هاى ابلق به عنوان گیاه زینتى در گلخانه ها نگهدارى مى شوند .

رایج ترین آنها دو نوع A.PICTA و A.TREUBII است. «آگلونما پیکتا» از مالزى آورده شده داراى برگ هایى به رنگ سبز تیره با لکه هاى سفید به موازات رگبرگ هاى فرعى است. ولی «آگلونما تروبى» که از جزایر سلب آورده شده گیاه زیبا ترى با برگ هاى کشیده مقاوم به رنگ سبز روشن با لکه هاى خاکسترى مایل به نقره اى است و در باغچه هاى آقسمت مانى جلوه خاصى دارد.
در صورتی که مدت درازی از آن نگهداری شود تنها میوه خواهد داد.

نیازها
نور :

به نور کافی احتیاج دارد، از آفتـاب مستقیم بیزار است تقریباً در تمام جای آقسمت مان که میزان ی نور طبیعی داشته باشد می ماند .
دما :
در زمستان بایستی در داخـل خانه مراقبت شود؛ حداقل دماى قابل تحمل این گیاه تا ۱۵ – ۱۰ درجه سانتیگراد است . در زمستان که بیشتر شدن گیاه نماید تر می شود بایستی آب آن را تقلیل داد و از مراقبت گیاه در نزدیکی شوفاژ یا بخاری خودداری نمود.
گیاه زیاد قشنگ یی است با برگ های ابلق، از خانواده آراسه. ساقه ها کوتاه و برگ های بیرون آمده از غلاف ، نیزه ای شکل و خم شده به طرف پایین با طول ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر (که گاه تا ۲۰ سانتیمتر می رسند)؛ پایداری بهتر ی در مساوی سایه خشکی دارد .
آگلونما در حدود چهل گونه گیاه علفى در هند مالزى دارد که برخى از آنها به خاطر داشتن برگ هاى ابلق به عنوان گیاه زینتى در گلخانه ها نگهدارى مى شوند.
رایج ترین آنها دو نوع A.PICTA A.TREUBII است. «آگلونما پیکتا» از مالزى آورده شده و داراى برگ هایى به رنگ سبز تیره با لکه هاى سفید به موازات رگبرگ هاى فرعى است. ولی «آگلونما تروبى» که از جزایر سلب آورده شده گیاه قشنگ ترى با برگ هاى کشیده و مقاوم به رنگ سبز روشن با لکه هاى خاکسترى مایل به نقره اى است در باغچه هاى آسری مانى جلوه خاصى دارد.
در صورتی که مدت درازی از آن مراقبت شود تنها یک میوه خواهد داد.

آبیاری :
اجازه دهید در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود زیرا آب بسیاری باعث پوسیدگی گیاه می شود.
(آگلونما تروبی احتیاج چندانى به نور و روشنایى ندارد. در بهار و تابستان هر دو هفته یک بار نیاز به کود محلول دارد. سطح خاک هم باید همیشه نسبتاً مرطوب نگه داشته شود.)

رطوبت هوا :
برگ هاى آگلونما نسبت به خشکى هوا حساس می باشند بهتر است در آقسمت مان هاى گرم خشک هـر روز سطح برگ ها با آب اسپرى (ریز) شود.

خاک :
مخلوط خاک گلدانی (خاکبرگ، ماسه ، پیت، خاک باغچه) با قابلیت نفوذ خوب (به طور کلی خاک غنى از خاکبرگ و اسیدى را مى پسندد).

تکثیر :
تکثیر این گیاه عمدتاً در فصل تابستان صورت مى گیرد. مانند دیفن باخیا تکثیر می شود یعنی می توان ساقه بدون برگ را به صورت افقی در ماسه کاشت یا قلمه برگدار را کاشت یا از جوانه هایی که از خاک خارج می شوند استفاده کرد. بایستی دقت کرد که نباید هوا به ریشه برسد، پس خاک اطراف ریشه را کاملاً جمع و جور می نمایند.

تغییر گلدان:
هر سه سال یک بار در فصل بهار گلدان را عوض می کنند و این در موقعی است که ریشه، دو سوم فضای گلدان را اشغال کرده باشد.

نکته :
اگر برگ ها زیاد آویزان هستند برگ ها را دسته بکنید چند روز داخـل روزنامـه بپیچید تا برگ ها شکل ایستاده به خود بگیرند .

مشکلات نگهداری گیاه


- برگ ها پژمرده نوک آنها قهوه ای می شود. علت آن کمی رطوبت هوای اطراف گلدان است.

- برگ ها مجعد پیچیده می شود و لبه برگ ها قهوه ای می گردد. علت آن سردی بیش از اندازه هوا و کمی رطوبت هوای اطراف گلدان است.

- برگ ها روبه زردی می گذارد لکه های سفیدی در سطح آن ظاهر می گردد. علت آن هجوم کنه های بسیار زیاد ریزی است که در محل دمبرگ و زیر آن وجود دارد. جهت پیشگیری از آن می بایست با مالاتیون دو در هزار بار در هفته از اول بهار سمپاشی نمود. همین طور غبار پاشی سطح و زیر برگ ها با آب ولرم بایستی به طور مرتب انجام گیرد.

  • ۹۵/۰۳/۰۱
  • دایی محمد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی